Sám nikoho nevyháním

09.01.2014 19:14

Jan Dienstl (43) Narodil se v Ústí nad Labem, kde má stále trvalé bydliště. Žije však v Třebívlicích. Vystudoval Strojní fakultu ČVUT v Praze. V 90. letech pracoval jako finanční ředitel investiční skupiny Motoinvest Pavla Tykače. Ta ovládala např. CS Fondy, z nichž se později ztratilo 1,3 miliardy korun. Kvůli tomu byl s Tykačem stíhán, ale případ byl odložen. Po Motoinvestu vedl EC Group, která obchodovala s pohledávkami. Když Tykač ovládl Czech Coal, stal se manažerem a minoritním vlastníkem. Patří mu i Zámecké vinařství Třebívlice.

Podle obchodního rejstříku máte trvalé bydliště na sídlišti v Ústí nad Labem. Ale tam asi už nežijete.

Tam bydlí bratr, já jsem tam vyrostl. Na sídlišti Severní Terasa jsem chodil na základní školu, pak jsem se šel učit na mechanika automatizační techniky, takového lepšího elektrikáře, do chemičky. Potom se mi pro mě nějakým záhadným způsobem podařilo dostat na strojárnu ČVUT v Praze. Končil jsem v roce 1993, kdy už jsme na škole zkoušeli podnikat, montovali jsme počítače. Bydlím teď s rodinou v Třebívlicích, na půl cesty mezi Lovosicemi a Mostem.

Ústí nad Labem má úžasnou polohu, ale je poničené předchozím vývojem, těžkým průmyslem, socialistickou výstavbou, ekologickou zátěží. A vy byste rád na severu rozšiřoval povrchový důl.

Souhlasím, že je poničené tím, co se dělo za minulého režimu, ale i novou výstavbou třeba v centru. Ale to město vzniklo díky průmyslu. A podle mě je průmysl jediné, co minimálně v jedné generaci tomu kraji může pomoci. Služby jsou skvělá věc, ale bez průmyslu to tam nepůjde.

Výsledek posledních padesáti let je dost tragický. Historický Most býval krásné město, ale teď? Starousedlíci z okolních vesnic se museli nuceně přesunout do paneláků. Co z toho nakonec měli?

Největším stigmatem Mostecka je to, jakým způsobem došlo k likvidaci obcí. V zásadě se tam bourají posledních 150 let, otázkou však je, jakým způsobem to probíhá a co to přináší. V roce 1991 bylo největším problémem životní prostředí. Dnes je to ekonomika. Kraj stojí za námi, protože chce, aby v něm z peněz z těžby také něco zůstalo. Najít nějaké nové odvětví, které tady zachrání lidi, je dost iluze. 

Vy potřebujete přestěhovat možná tisíce lidí, abyste mohli pokračovat v těžbě uhlí. Nejsou náklady, a to nejen finanční, tak vysoké, že se vyplatí hledat alternativy?

My jsme tady, pracujeme, investujeme, podporujeme místní a nabízíme majoritní podíl ve firmě státu. Myslíme si, že se bez uhlí společnost neobejde nebo to bude velmi drahé. Nevím o jediné alternativě k tomu, co nabízíme. Když je tam někdo šikovný, za čtyřicet minut může být v Praze a už ho v Mostě, Ústí či Chomutově nikdy neuvidíte. Já netvrdím, že jsme nejlepší. Jen nevidím nikoho, kdo vezme peníze a na severu je investuje, jako to děláme my.

Proč jste se rozhodl koupit důl a elektrárnu v severních Čechách?

Protože jsem se tam narodil a věřím, že to má smysl. 

Kdo má jaké podíly v Severní energetické?

Aktuální stav je já třicet procent, kolega Tomáš Fohler třicet a Pavel Tykač čtyřicet procent. Já s panem Fohlerem máme ovládací smlouvu, vykonáváme sto procent práv.

Nepovažujete podíl pana Tykače například za reputační riziko, protože případ CS Fondů z 90. let je stále aktuální?

Pan Tykač nemá ve firmě kromě svého podílu nic a je otázka, jak to bude do budoucna. Nepovažuji to za riziko, firma se rozvíjí, jdeme dál. Zda budou, či nebudou limity, je teď úplně jedno. Z horního zákona totiž byly odstraněny vyvlastňovací paragrafy a stav je takový, že těžba je možná, jen když sto procent všech majitelů domů, silnic či drátů s tím bude souhlasit. Je jasné, že za takových podmínek těžit nejde. Limity jsou jen o tom, zda stát chce, nebo nechce to uhlí. A o tom nerozhodujeme ani my, ani Greenpeace, ani obyvatelé těch obcí. Nabízíme státu majoritu v dole. My budeme mít bagry, lidi, know-how a za přiměřený zisk budeme těžit.

Stát by se tímto krokem stal podílníkem, podnikatelem, což mu nikdy nešlo. V dolech obzvlášť.

Kdo má říct, zda to uhlí je potřeba, nebo není? Určí to potřeba, veřejný zájem. Je uhlí dost, nebo málo? Je ho dost pro teplárny? Politik vidí na nejbližší čtyři roky a tam je ho dost. My víme, že uhlí nebude za osm deset let. Tam jde o bezpečnost, čím se bude vytápět. To musí rozhodnout politik.

Jaké máte se společností plány, pokud nebudete těžit za limity?

Loni v listopadu jsme odstavili první skrývkový stroj (odstraňuje nadložní vrstvu horniny – pozn. red.). Teď odstavujeme druhý a v roce 2015 nebo 2016 třetí. Propustí se asi pět set lidí. Pokud ani potom k prolomení nedojde, ložisko se dotěží a začnou práce na jeho zavření.

Zároveň jste koupili Elektrárnu Chvaletice. Pokud limity nepadnou, vyplatí se vám elektrárnu provozovat dál jen z dováženého uhlí?

Myslím, že ne. V roce 2029 končí technická životnost elektrárny a v takovém případě se nevyplatí ji opravit.

Zaplatili jste za ni přes čtyři miliardy. Platí i při pokračujícím poklesu cen energií, že to byla správná kupní cena?

Pořád je správná. Má to pro odběratele i pro nás velký potenciál.

Kolik času trávíte lobbováním za limity?

Téměř žádný. Celá moje práce je přesvědčovat lidi, že uhlí potřebujeme.

Jak jste spokojený s výsledkem voleb?

Snažím se na to dívat s výhledem na dvacet let, proto to nehodnotím.

Dobře, ale máte už nějaké signály, jak se na toto téma dívá rýsující se vládní koalice?

Nemám, jsou nějaké předvolební proklamace, ale počkejme si na to, až se seznámí s problematikou. Jsem přesvědčený, že jakákoliv zodpovědná vláda uzná, že země to uhlí potřebuje.

Máte spočítáno, o kolik by se zvýšila hodnota firmy, kdyby došlo k prolomení limitů?

O moc ne, vzhledem k tomu, že ji vlastně odevzdáme státu. Nám se povedlo už dříve zvýšit hodnotu tím, že jsme prodali nepotřebný majetek, uzavřeli dlouhodobé kontrakty. Teď je ale jasné, že pokud se má pokračovat, musí v tom být stát.

Jak chcete přesvědčit obyvatele vesnic, kterých by se prolomení limitů dotklo, k opuštění domovů?

Takhle ta otázka nestojí. V případě, že bude potřeba těžit – a to nerozhodnou ani obyvatelé vesnic, ani my – pojďme společně vybojovat co nejlepší podmínky pro Jiřetínské a pro kraj. Nechci nikoho vyhánět z domů.

Ale neodpověděl jste, jak vy je chcete přesvědčit. Protože oni uvidí vás jako člověka, který na tom vydělá, a sebe jako oběti.

Podívejte se na liniové stavby. Vláda má brutální nástroje na vyvlastňování v případě stavby dálnic a nikdo se kolem toho nebouří. Dálnice může vést jinudy, ale uhlí nepřesunete. Když se ukáže, že je potřeba, zákon by měl být stejný i u těžby. Nikdy totiž nemůžete přesvědčit sto procent lidí. A já říkám, pojďme si všichni, co tam bydlíme, v takovém případě vyjednat nejlepší podmínky. Není to tedy o tom, co jim nabídnu já, a už vůbec to není o tom, že je tady někdo obětí.

Takže chcete, aby pomohla změna zákona, který by dal těžbě uhlí stejné možnosti jako v případě stavby dálnic?

Říkám, že když přijde prvotní okamžik, kdy stát řekne, že to uhlí chce, má pochopitelně nástroje, jak se k němu dostat. To nemám v ruce ani já, ani tamní lidé.

Jaké jsou nyní aktuálně vaše vztahy s EPH? Hovoří se o ukončení uhelné války mezi Pavlem Tykačem a Danielem Křetínským.

Tím, že došlo k rozdělení dolů, tak my jako Severní energetická nemáme s EPH žádné obchodní vztahy.

A vy osobně s Danielem Křetínským?

Já jsem proti němu osobně nikdy nic neměl. Přes média jsme si vyměnili pár šťavnatých poznámek, to bylo ale vše. Já jim přeju, ať se jim v podnikání daří. Je dobře, že se nebojí investovat v zahraničí. Jsou odvážní, my jsme spíše konzervativnější. 

 

MF Dnes

 

 

Zpět

Novinky

TĚŽBA A ZDRAVÍ - odborný seminář pořádaný Komisí pro životní prostředí akademie věd a Městem Litvínov

12.05.2015 10:00

Setkání LIMITY JSME MY v Litvínově

05.02.2015 18:00
Litvínovské občanské spolky LITVÍNOV PATŘÍ OBČANŮM, KOŘENY a TESTAMENT se připojují k celorepublikové akci LIMITY JSME MY, která vyhlásila čtvrtek 5. 2. za den akcí na památku obcí zničených těžbou a za budoucnost bez uhlí. Připojte se a přijďte ve čtvrtek v 18.00 na náměstí T.G.Masaryka před...

Jen víru mít a my to vyhrajeme, zpívali lidé na demonstraci v Horním Jiřetíně

28.01.2015 20:00
Horní Jiřetín - Na protestní akci se sešli ve středu odpoledne obyvatelé Horního Jiřetína na Mostecku. Několik stovek lidí vyjádřilo před tamním kulturním domem svůj nesouhlas se záměry těžařů na dobývání uhlí za současné limity těžby platné od roku 1991. Znovu se o limitech chránících Horní...

SHROMÁŽDĚNÍ ZA ZACHOVÁNÍ LIMITŮ TĚŽBY A VZPOMÍNKA NA OBCE ZNIČENÉ TĚŽBOU

28.01.2015 15:30
Vláda se bude v únoru rozhodovat mezi 4 scénáři státní energetické koncepce: 1) bez prolomení limitů // 2) s prolomením limitů na velkolomu Bílina // 3) s prolomením limitů na velkolomu ČSA a tzv. "malým bouráním" Horního Jiřetíma (bourání téměř 200 domů, zbytek města a západní část Litvínova až...

S Horním Jiřetínem by zaniklo 811 pracovních míst

22.01.2015 22:25
Reakce města Horního Jiřetína na dnešní vyjádření předsedy ČKMOS Josefa Středuly Předseda ČMKOS Josef Středula dnes v Právu a Radiožurnálu vytáhl do boje za zbourání Horního Jiřetína a Černic. Pokusil se přitom zaštítit i údajnými zájmy obyvatel Horního Jiřetína. Starosta Horního Jiřetína Vladimír...

Litvínov povede ANO společně s KSČM a STAN

21.10.2014 02:14
V Litvínově na Mostecku se na koaliční spolupráci dohodli zástupci vítězného hnutí ANO 2011 s pěti mandáty ve třiadvacetičlenném zastupitelstvu, KSČM a hnutí Starostové a nezávislí (STAN). Tyto subjekty mají po čtyřech mandátech. Strany se shodují na potřebě zachovat limity těžby...

Limity těžby na Velkolomu ČSA opět na scéně aneb zasedá-li Tripartita za účasti prezidenta Zemana, jde o obecné ohrožení?

20.10.2014 02:16
Ing. arch. Martin Říha   Jak jsme se dnes mohli dozvědět z České televize, odboráři, podnikatelé, vláda i prezident Zeman si na dnešním zasedání Tripartity, kde byl hostem, opět vzpomněli na Severočeskou hnědouhelnou pánev. Nikoliv v tom žádoucím smyslu, jak konečně tuto oblast...

Zeman je přesvědčen o tom, že se limity těžby uhlí prolomí

20.10.2014 02:13
Praha - Prezident Miloš Zeman je přesvědčen o tom, že se v Česku "dříve či později" prolomí limity těžby uhlí. Podpořil by k této otázce konání referenda v Ústeckém kraji. Řekl to po své dnešní návštěvě tripartity. Ta by měla o energetické koncepci a surovinové politice státu jednat 1. prosince. Po...

Slíbili novou vesnici, dali panelák, vzpomínají lidé ze zbourané obce

19.10.2014 02:07
V jízdárně teplického zámku začala výstava Radovesice - příběh jedné zmizelé vesnice. Obec, o níž první písemná zmínka pochází z roku 1254, přestala oficiálně existovat 15. února 1971. Společně s Hetovem, Dřínkem, Lískovicemi a Chotovenkou musela ustoupit výsypce velkolomu Maxim...

Severočeské doly propustí na 400 lidí, nařídil to ČEZ

16.10.2014 02:09
Ústecký kraj - Akciová společnost ČEZ z pozice většinového vlastníka nařídila propouštění 273 zaměstnanců společnosti Severočeské doly a dalších 130 zaměstnanců v jejich dceřiných společnostech v Ústeckém kraji. Další pracovní místa ruší v Děčíně a Ostravě z důvodu centralizace některých...