Stanovisko Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR k problematice tzv. „územních ekologických limitů těžby“ v Severočeské hnědouhelné pánvi (SHP)

03.03.2010 11:46

Komise Akademie věd ČR vydala stanovisko se 7 nejdůležitějšími argumenty, proč je nezbytné zachovat limity těžby pro zdravý rozvoj podkruškohorských obcí. Komise_pro_zivot_prostredi__AV__CR_limity_uhli_nesouhlas__3_3_10.pdf (91,9 kB)

Ve stanovisku mj. uvádí (celé stanovisko ke stažení výše):

V současnosti se toto téma znovu otevírá v souvislostech s úvahami o řešení hospodářské krize, o konkurenceschopnosti a energetické bezpečnosti hospodářství ČR, rostoucí nezaměstnanosti, aniž byl uplynulý  čas od vyhlášení limitů využit pro výraznější změnu orientace našeho hospodářství od těžby a vývozu surovin a energie, a tudíž i životního prostředí, od těžkého hutního, chemického a strojírenského průmyslu k sofistikovanějším výrobám s větším množstvím zhodnocení vstupů, vyšším podílem lidského umu a práce. K  úvahám o nutném prolomení limitů vedou paradoxně i zjednodušené interpretace závěrů tzv. „Pačesovy komise“ k dalšímu zaměření  české ekonomiky a energetiky, tedy práce, na které se spolupodílela i pracoviště AV ČR. Za této situace považuje Komise životního prostředí Akademie věd ČR (KŽP AV ČR) za důležité, aby připomněla občanům a rozhodovacím místům nejen v dotčených obcích, v Ústeckém kraji, ale i v ústředních orgánech státní správy některé další důležité okolnosti a souvislosti, které  s rozhodováním o zachování nebo prolomení územních ekologických limitů  těžby souvisejí, jsou neméně  důležité, a nelze je proto ignorovat: 

1. znečištění ovzduší, vody  a půdy v SHP spolu s narušenou  sociální skladbou, vnuceným způsobem života životosprávy, stresem a nedostatky v příležitostech k regeneraci sil vedly u obyvatel SHP nejen k výrazně zvýšené nemocnosti, vyšší úmrtnosti, ke sníženému věku dožití, zpomalenému vývoji dětí a k dalším negativním důsledkům pro tehdejší populaci postiženého území, ale poznamenaly i jejich genetickou výbavu a ovlivňují negativně i potomky postižených obyvatel dalších generacích.

2. kontaminace půdy v celé SHP a v blízkém okolí, především v Krušných horách, způsobují i po letech obtíže s obnovou lesních porostů a jsou příčinou opakovaných neúspěchů u pokusů o reintrodukci původních dřevin, rostlinných i živočišných druhů, dříve zde hojných. Také zde lze očekávat zlepšování až po desítkách let a jen za předpokladu, že zátěž již nebude pokračovat.

3. Je prokázáno, že těžba pod úpatím Krušných hor až po výchoz sloje, odlehčující patu jejich svahů na delším úseku, představuje geologickostabilitní a bezpečnostní riziko. To ohrožuje důlní provoz, těžební mechanismy i pracovníky lomů, ekosystém bučin na těchto svazích, které tvoří zejména po rozvratu smrčin ve vyšších polohách hor důležitou a nenahraditelnou součást územního systému ekologické stability tamní krajiny. Rovněž nutnost odvedení vod stékajících z hor mimo těžební jámy mění odtokové poměry do té míry, že hrozí místní nedostatek vody v některých oblastech podhůří.

4.  Ve vztahu ke globálním souvislostem změn klimatu a k celosvětové snaze omezit emise CO2, k ekonomickému profilu kraje a nezaměstnanosti je další orientace jen na těžbu uhlí jako vyčerpatelného zdroje energie  či chemické suroviny nesprávná. V dalších desetiletích přijde nutně další útlum uhelné energetiky a uhlí získá ve stále větší míře charakter cenné chemické suroviny pro inteligentnější využití než masivní pálení s nízkou účinností a vývoz elektřiny a tím i životního prostředí kraje do zahraničí. Zachování zásob uhlí za liniemi územních ekologických limitů pro další generace je nanejvýš žádoucí. 

5. Z tohoto pohledu KŽP AV  ČR nepovažuje za systémově správné a logické trvat na úplném odpisu zásob uhlí za těmito územními limity, ale doporučuje jejich převod ze zásob bilančních do zásob nebilančních, a to z důvodů převahy jiného veřejného zájmu, než je jejich okamžité vydobytí a využití jen jako paliva. Orgány veřejné správy by naopak měly podporovat jako protikrizové opatření vznik nových pracovních míst v jiných oborech podnikání, které v budoucnu místa v doznívající těžbě postupně nahradí a vytvoří onen žádoucí nový, dlouhodobě udržitelný ekonomický profil kraje bez negativních vlivů na životní prostředí.  

6. K tomu je nutno přispět mimo jiné i výraznou modernizací zdrojů a soustav zásobování teplem pro obytnou a občanskou sféru, která je na rozdíl od elektroenergetiky výrazně zaostalá, poruchová, vykazuje obrovské ztráty v rozvodech a v místech konečného užití. Je při tom třeba využít kromě vlastních prostředků majitelů a správců i podpor z veřejných zdrojů  včetně fondů EU, neboť jde o svrchovaně veřejný zájem. 

7. Kromě stránky materiální je třeba vzít v potaz i dlouhodobé synergické a kumulativní negativní působení zhoršeného životního prostředí, ohrožení majetku a existenční nejistoty lidí v ohrožených obcích, z nichž někteří se před těžbou museli za život stěhovat i několikrát a kteří potřebují konečně klid a jistotu dožití ve své obci, ve své občanské komunitě, v důvěrně známém prostředí.  Lze očekávat, že odklad využití těchto zásob za liniemi územních ekologických limitů vytvoří časový prostor nejen pro zahojení jizev na krajině a osídlení, pro nalezení šetrnějších způsobů těžby a lepší využití uhlí, ale i pro zahojení jizev na duších dnešní generace tamních obyvatel. Další generace, které budou žít v již „uklizené“ krajině a regenerovaných sídlech, mohou pak být vstřícnější pro hledání kompromisů mezi potřebou těžby a ochranou prostředí za těmito limity, pokud rozsah a způsob těžby uhlí, jeho doprava a následné využití budou podřízeny požadavkům ochrany životního prostředí, přírody, krajiny i lidského zdraví, jak tomu musí být v civilizované společnosti.

 

Všechny tyto argumenty mluví v současné době jednoznačně ve prospěch zachování územních ekologických limitů  těžby v SHP přinejmenším v následujících dvou desetiletích a pro jejich zakotvení v územně plánovací dokumentaci Ústeckého kraje i obcí, na jejichž území se zbývající zásoby uhlí nacházejí. Pro budoucnost kraje a jeho  obyvatel je žádoucí, aby stát konečně naopak výrazněji podporoval diverzifikaci ekonomického profilu kraje, aby se z jednostranného, pro ekonomickou a sociální stabilitu i pro životní prostředí nevhodného zaměření postupně dostal do pestřejší nabídky pracovních příležitostí v oborech, jež využívají jiné jeho přednosti než konečné a neobnovitelné zdroje surovin a energie, jako je uhlí. 

 

 

Články v médiích:

ČT24: Akademie věd radí zachovat limity těžby uhlí

Aktuálně.cz: Vědci sepsali 7 důvodů na záchranu Jiřetína před uhlím

 

Lidovky.cz: Nerušte ekologické limity těžby, žádá vládu komise Akademie věd 

 

Zpět

 

Informace

Základní informace o územních ekologických limitech těžby hnědého uhlí a důsledcích jejich případného prolomení - Infolist

11.03.2014 17:03
Infolist Greenpeace ČR o limitech těžby ke stažení zde: infolist_tezba_A4_v2_NAHLED.pdf (585687)

Pomohu senátoři ČSSD uhlobaronům, nebo obyčejným lidem?

03.10.2012 09:41
Proč by měla ČSSD podpořit malou „protivyvlastňovací“ novelu horního zákona Tzv. malá novela horního zákona z tohoto právního předpisu bez náhrady škrtá paragrafy umožňující vyvlastnění. Je to patrně první rozumný škrt navržený Nečasovou vládou, který pomáhá obyčejným lidem a omezuje...

Využití potenciálu decentralizované výroby tepla a elektřiny v kogeneraci

05.01.2012 15:03
ODKAZ moznosti_kogenerace_decentralizace.pdf (3,9 MB)

STUDIE POTENCIÁLU ÚSPOR ENERGIE V TERCIÁRNÍM SEKTORU DO ROKU 2050

05.01.2012 15:02
ODKAZ  uspory_terciarni_sektor_final_v3.pdf (872,7 kB)

STUDIE POTENCIÁLU ÚSPOR ENERGIE V OBYTNÝCH BUDOVÁCH DO ROKU 2050

05.01.2012 14:59
ODKAZ uspory_obytne_budovy_final_v3.pdf (527,8 kB)

STUDIE MOŽNOSTÍ ÚSPOR ENERGIE V ČESKÉM PRŮMYSLU

05.01.2012 14:57
ODKAZ moznosti_efektivnosti_prumysl.pdf (970,2 kB)

ČISTÉ TEPLO: PŘÍLEŽITOST LEŽÍ LADEM

05.01.2012 14:55
  Potenciál výroby tepla z obnovitelných zdrojů energie ODKAZ cista_energie_2008.pdf (1,2 MB)

Čisté teplo: Proč potřebujeme zákon na podporu tepla z obnovitelných zdrojů?

05.01.2012 14:53
  Nový zákon o obnovitelných zdrojích tepla by nastartoval moderní čisté technologie a pomohl domácnostem i obcím. Snížil by rovněž uhlíkové exhalace stejně jako naši závislost na dovozu zemního plynu a ropy. V tomto informačním listu shrnují Hnutí DUHA a sdružení Calla důvody pro...

Důvody pro zateplování domů: desetitisíce pracovních míst v Česku

16.03.2011 11:51
Nová studie, kterou pro Hnutí DUHA a Heinrich Böll Stiftung sestavili ekonomové Miroslav Zámečník a Jan Hlaváč, spočetla, že Zelená úsporám už vytvořila 19 000 pracovních míst. Studie potvrzuje prognózu NERV, která již začátkem roku 2009 označila zateplování domů za jedno z hlavních opatření proti...

Studie o dopadech zateplování budov na spotřebu uhlí a zemního plynu v České republice

03.03.2011 17:07
Studii o možnostech snížení energetické náročnosti v kontextu spotřeby energie vyráběné z hnědého uhlí a zemního plynu nechalo zpracovat Hnutí DUHA. Stáhnout ji můžete studie_o_dopadech_zateplovani_budov_na_spotrebu_uhli_a_plynu_v_CR.pdf (2 MB)

Zateplování ušetří 39 miliard ročně

18.02.2011 17:10
Důkladné zateplení většiny českých domů by domácnostem, obcím a podnikům ušetřilo 39 miliard korun ročně. Spočetla to nová studie, kterou dnes prezentuje Hnutí DUHA. Domy ve vatě (pdf, 415 kB) Studie o dopadech zateplování budov na spotřebu uhlí a zemního plynu v České...

Čisté teplo

07.02.2011 10:18
Jak Státní energetická koncepce může (a měla by) zajistit vytápění českých domů a přitom srazit spotřebu uhlí i plynu – a snížit tak dovoz z Ruska, exhalace skleníkových plynů, rodinné účty za energii i devastaci země. Kompletní návrh ke...

Nepotravinářské využití zemědělské půdy

05.01.2011 15:05
ODKAZ biomasa_infolist.pdf (546,3 kB)

Chytrá energie - přechod české energetiky od uhlí na trvale udržitelné zdroje energie

20.04.2010 19:49
PDF, webové stránky projektu  Nahlédněte do publikace, ve které najdete konkrétní plán ekologických organizací, jak zelené inovace a nová odvětví mohou postupně proměnit energetický metabolismus české ekonomiky a srazit znečištění, dovoz paliv i účty za energii.

Energetická [R]evoluce - trvale udržitelná energetika pro Evropu

19.03.2010 19:44
PDF, webové stránky projektu Lidstvo stojí na kritické křižovatce. Od začátku průmyslové revoluce se planeta oteplila o 0,74 °C. Toto narušení klimatického systému bylo zaviněno lidskou činností, jako je spalování paliv s vysokým obsahem uhlíku. Dopady tohoto jednání přicházejí mnohem dříve, než se...

Stanovisko Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR k problematice tzv. „územních ekologických limitů těžby“ v Severočeské hnědouhelné pánvi (SHP)

03.03.2010 11:46
Komise Akademie věd ČR vydala stanovisko se 7 nejdůležitějšími argumenty, proč je nezbytné zachovat limity těžby pro zdravý rozvoj podkruškohorských obcí. Komise_pro_zivot_prostredi__AV__CR_limity_uhli_nesouhlas__3_3_10.pdf (91,9 kB) Ve stanovisku mj. uvádí (celé stanovisko ke stažení výše): V...

Útlum těžby: Impulz k oživení Ústeckého kraje

03.10.2008 16:38
Informace o vlivech těžby na kvalitu života obyvatel Ústeckého kraje a argumenty, proč útlum těžby povede k oživení kraje, najdete zde: oziveni_ustecka.pdf (140 kB)

Územní ekologické limity těžby v Podkrušnohoří: šance pro rozvoj kraje

02.10.2008 16:39
Informace o územních limitech těžby a jejich významu nejen pro Mostecko naleznete zde: limity_tezby_infolist.pdf (508,6 kB)

Územní ekologické limity těžby v SHP

01.10.2008 17:05
Nejobsáhlejší publikace o problematice limitů těžby od autorů: Ing. Ivan Dejmal, Ing. arch. Martin Říha, Ing. Marie Lafarová, Ing. Jaroslav Stoklasa, CSc., RNDr. Jan Marek, CSc., Petr Pakosta. Ke stažení zde: Kniha_limity_2005.pdf (3,3 MB)

Návrhy na změnu územních ekologických limitů těžby uhlí: analýza právních argumentů a implikací

01.10.2008 16:20
Právní analýza EPS - význam územních limitů,postavení obcí a soukromých vlastníků po jejich případném prolomení, ke stažení zde: UEL_pravni_analyza.pdf (247,5 kB)

Referenda v Horním Jiřetíně a Litvínově

01.10.2008 16:19
 VÝSLEDKY MÍSTNÍCH REFEREND: Přes 95 % z hlasujících obyvatel Horního Jiřetína a Litvínova nechce postup velkolomu za limity těžby    HORNÍ JIŘETÍN: K referendu 25.2.2005 přišlo 75% občanů tohoto dvoutisícového města, které chce Mostecká uhelná zbourat kvůli uhlí. 96% z nich se...