Dobrá zpráva: ČSSD svůj postoj k limitům nemění. Bez ohledu na Foldynův úlet

30.09.2008 12:40

 

30.09.2008 - Ústí nad Labem - Předseda ústeckého krajského výboru ČSSD Petr Benda dnes Greenpeace oficiálně potvrdil, že volební program strany v otázce limitů těžby uhlí i nadále platí (1). Stejně se vyjádřil i stínový ministr ŽP Petr Petržílek. Vyvrátili tak obavy, které přinesly nedávné výroky lídra severočeské kandidátky ČSSD Jaroslava Foldyny. Ten opakovaně uvedl, že podporuje prolomení platných limitů těžby a souhlasí se zbouráním města Horního Jiřetína.

Dobrá zpráva: ČSSD svůj postoj k limitům nemění. Bez ohledu na Foldynův úlet Sociální demokracie jde do krajských voleb na Ústecku s programem, který bourání dalších obcí odmítá. Výslovně v něm stojí: „Dál budeme bojovat o peníze na sanaci krajiny, zařadíme platné ekologické limity těžby uhlí do zásad pro další územní rozvoj kraje, a to bez dalších podmínek či kliček umožňujících dvojí výklad (2). Foldyna však včera pro regionální přílohu MF Dnes uvedl, že prolomení limitů podporuje (3). Minulý týden na Fóru kandidátů pořádaném neziskovými organizacemi v Ústí nad Labem byl ještě ostřejší („Když bych o tom měl hlasovat, budu hlasovat za předpokladu, když to bude výhodné pro Ústecký kraj, pro prolomení limitů“) a nadto zpochybnil volební program vlastní strany. (4) Dnešní vyjádření čelných sociálních demokratů uklidnilo obavy ekologických i místních občanských organizací. Na řadě je teď podle nich Jaroslav Foldyna – buď bude názor ČSSD a její volební program respektovat, nebo by měl z kandidátky odstoupit. Zachování limitů těžby podle loňského průzkumu CVVM podporuje v kraji přes 70 % voličů sociální demokracie, jejich prolomení si přeje pouhých 8 % z nich (5).

Jan Rovenský z Greenpeace ČR uvedl: „Dobrá zpráva je, že sociální demokraté se zachovali zásadově a program kvůli úletu svého lídra nemění. Špatná zpráva bude, pokud z toho pan Foldyna nevyvodí důsledky. Měl by si ujasnit, zda kandiduje za ČSSD, nebo za Mosteckou uhelnou.“

Jana Kubáňová z Hnutí DUHA doplnila: Pan Foldyna svou otevřenou podporou pro zrušení limitů těžby zaskočil nejen vlastní stranu. Zmateno musí být především přes70 procent voličů sociální demokracie v Ústeckém kraji, kteří bourání Horního Jiřetína odmítají. Ostatní představitelé strany nicméně jasně potvrdili, že svůj volební program myslí vážně a na rozdíl od svého lídra jej nepovažují jen za kus papíru.“

Radek Zahradník z litvínovského občanského sdružení Kořeny řekl: „Zkuste si představit Jiřího Paroubka, jak necelé tři týdny před parlamentními volbami ohlásí, že je pro zavedení poplatků u lékaře, i když v programu ČSSD je pravý opak. Pan Foldyna své straně provedl něco podobného.“

Poznámky:

<!--[if !supportLists]-->(1) <!--[endif]-->Petr Benda ve svém dnešním mailu Greenpeace napsal: Sociální demokracie má problematiku těžebních limitů zapracovanou ve svém krajském volebním programu, tento program je pro nás závazným dokumentem. Chápeme ale, že se touto otázkou budeme muset vážně zabývat. Pro případ, že bude vyvolána diskuse někým na toto téma budeme chtít, aby o nich rozhodovali občané v referendu, aby případně byli adekvátně odškodněni, aby byla nahrazena ekologická újma a aby vytěžené uhlí nebylo primitivně spalováno, ale chemicky využito. ČSSD nebude iniciovat diskusi na toto téma. Petr Petržílek telefonicky uvedl, že na zachování limitů i platného volebního programu bezpodmínečně trvá.

<!--[if !supportLists]-->(2) <!--[endif]-->Kompletní program ČSSD pro krajské volby v Ústeckém kraji je ke stažení zde: https://volby.cssd.cz/krajske-volby/ustecky-kraj/a2073.html

<!--[if !supportLists]-->(3) <!--[endif]-->Plný text vyjádření Jaroslava Foldyny pro MF Dnes naleznete zde: https://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=229&r=mfsevercech&c=1056586

<!--[if !supportLists]-->(4) <!--[endif]-->Přepis většiny výroků Jaroslava Foldyny o těžbě uhlí z Fóra kandidátů naleznete v příloze této tiskové zprávy. Kompletní zvukový záznam Fóra je ke stažení zde: https://www.zitnebotezit.cz/web/cz/informace-o-kampani/aktualne/?aktualitaId=25

<!--[if !supportLists]-->(5) <!--[endif]-->Uvedené údaje jsou převzaty z loňského průzkumu veřejného mínění provedeného CVVM. Podle něj zachování limitů podporuje 71,5 % voličů ČSSD v Ústeckém kraji, jejich prolomení preferuje pouhých 7,7 % z nich. Závěry průzkumu naleznete zde: https://www.cvvm.cas.cz/upl/zpravy/100703s_Oe70627.pdf, podrobnější výsledky poskytuje CVVM bezplatně na vyžádání e-mailem (viz kontakt v záhlaví uvedeného dokumentu).

Příloha:

Co mj. řekl volební lídr ČSSD Jaroslav Foldyna na Fóru kandidátů 24. září 2008 v Ústí nad Labem

1. Odpověď na otázku, jestli hodlá respektovat krajský volební program ČSSD, který výslovně slibuje zachování územních limitů těžby v Zásadách územního rozvoje kraje.
J. Foldyna: "Takže já přesně teďka tady nemám tu formulaci. Já jsem samozřejmě u tohohle se zastavil se svými kolegy, když jsme projednávali a četli jsme si korektury jasně těch vět, které tam jsou napsané. A já jsem poukazoval na jednu věc, že... tam je napsáno, tuším, dodržení územních limitů za určitých předpokladů. A to je ten předpoklad, když nebudou tyto územní limity v rozporu se státní energetickou koncepcí. A ono to tam přesně není takto napsáno, proto je to takové zavádějící. Já se za to omlouvám, a není to v tom, že bychom chtěli na jednu stranu říkat že, (protože, samozřejmě, je to třeba atraktivní) říkat zachováme limity, odepíšeme uhlí, tady žádné není, a budeme se tvářit...a přijdeme k moci, tak už jsem vám říkal, během čtyř let vy nám nic nemůžete, my si můžeme co chceme, a pak to změníme. Já nepatřím k politikům, kteří něco jiného dělají a něco jiného říkají. Takže ... za tím stojím a myslím si, že tam je trošičku teda rozpor v tom vyjádření, v tom volebním program, je tam napsáno: „když budou územní limity, respektovat energetickou koncepci“."

Přesná a úplná citace z volebního programu ČSSD pro volby do zastupitelstva Ústeckého kraje v roce 2008:
„Dál budeme bojovat o peníze na sanaci krajiny, zařadíme platné ekologické limity těžby do zásad pro další územní rozvoj kraje.“
(bod 4. Regionální rozvoj a využití evropských fondů)


2. Odpověď na otázku, co ČSSD preferuje jako strana na krajské úrovni: uhlí pod Horním Jiřetínem odepsal nebo vytěžit?
J. Foldyna: "Takže já odpovídám znovu: když se mě budou ptát, je to otázka toho, co za to občané Jiřetína a Ústeckého kraje dostanou, jak od těžebních společností, tak od společnosti jako takové. Je to otázka, jestli v Ústeckém kraji bude levnější elektřina od ČEZu. Je to tato otázka: jaké bude kompenzace toho? Na druhou stranu, když bych o tom měl hlasovat, budu hlasovat za předpokladu, když to bude výhodné pro Ústecký kraj, budu hlasovat pro prolomení limitů. Uhlí tady je a nehrajme si na to, že tady není, a golfová hřiště tady zatím v takové míře nejsou, aby tu nezaměstnaní a chudí hráli golf."

3. Odpověď na otázku, co udělá sociální demokracie pro to, aby její poslanci hlasovali pro odpis zásob
J. Foldyna: "Já vám odpovím tedy jednoznačně, já pro to neudělám nic, a znovu to opakuji, klidně mě nevolte. To je právě to, že říkám věci nedvojznačně. Já pro to neudělám nic, protože to vidím jako populismus, a nejsem pro to. Jsem pro co nejvyšší cenu za prolomení těchto limitů, ale nikoliv pro jejich zastavení. Protože se to netýká jenom Horního Jiřetína a jenom Ústeckého kraje, ale celé republiky. Je to energetická koncepce České republiky. My chceme větší podíl na ziscích a chceme kompenzace. Neudělám pro to nic."

4. Odpověď na dotaz, jak vysvětlí lidem ve všech severočeských městech, pod nimiž se nalézá uhlí, že je jednou bude sociální demokracie stěhovat pryč, t.j. že když stát a těžební společnost dobře zaplatí, je ČSSD podle toho, co řekl pan Foldyna, připravena všechny tyto lidi vystěhovat
J. Foldyna: "Já bych chtěl, abyste mi nepodsouval to, co jsem neřekl. Já jsem mluvil o posunutí územních limitů, které mají nějakou... v souladu s energetickou koncepcí. A ta energetická koncepce se týká nějakého určitého období. A ty území, které vy tady jmenujete, jsou území, které jdou za další limity časové. Čili já v této chvíli nerozhoduju vůbec o Chomutovu, vůbec nerozhoduju o celém Litvínovu, já rozhoduju v této chvíli o posunutí územních limitů, které se týkají v této chvíli Horního Jiřetína..."

5. Reakce na upozornění, že zachování limitů těžby je v krajské volebním programu strany ve skutečnosti bezpodmínečné (viz citace v rámečku výše), a odpověď na otázku, zda tedy platí volební program a J. Foldyna bude v zastupitelstvu hlasovat v rozporu s ním, nebo zda se volební program od svého zveřejnění změnil
J. Foldyna: "Já vám rozumím, a docela jste mě, můžu říct, dostal, můžete se tomu i usmívat i smát. Já opakuji, že jsem navrhoval, aby se ty věci upravily, aby se ten text upravil. A bylo to ve shodě se svými kolegy. Jestli to teď tak není, tak já prosazuju něco, co budu... co je mnou vydiskutováno s většinou těch, co kandidují."
[nesrozumitelné hlasy z publika]
J. Foldyna: "Vy si tomu můžete říkat jak chcete, například. A já vám k tomu říkám, že souhlasím s prolomením limitů za předpokladu, že o tom rozhodne vláda a že souhlasí se svou navrženou energetickou koncepcí, a občanům, kterých se to bezprostředně týká, bude kompenzována jejich ztráta a újma a oni s tím budou souhlasit. Tady jsem neřekl nic jiného. A řekl jsem, že proti prolomení limitů nebudu bojovat. To je dostatečně srozumitelné."
Hlas z publika: "Proč tedy máte volební program, když vy jako lídr ho ignorujete? Proč to teda existuje, ten váš program?"...
J. Foldyna: "Já jsem na to už odpověděl před chvílí."
 

Zpět